Zamówienia (pn-pt.: 9:00 - 16:00):
513 858 430, 507 796 740
Email: [email protected]
Email: [email protected]
Metoda wertykalna – vertical, jest, mówiąc najprościej, sposobem wędkowania w pionie. Ta technika ceniona jest przede wszystkim w połowie sumów i sandaczy. Sięga po nią coraz większa liczba pasjonatów wędkarstwa, którzy chcą zwiększyć swoje szanse na obfity połów. Dowiedz się więcej na temat metody wertykalnej!
W Polsce zdecydowanie najpopularniejsze są takie metody jak feeder i spinning. W innych krajach Europy coraz większym zainteresowaniem cieszy się technika vertical. U nas decyduje się na nią niewiele osób, ponieważ zawiłe i niejasne przepisy sprawiają, że wędkarze nie wiedzą, czy mogą łowić za jej pomocą legalnie, czy też nie. Prawdopodobnie w najbliższym czasie wędkarze wymuszą zmianę prawa, by to przechyliło się na ich korzyść lub po prostu wyklarowało.
Czym jest metoda wertykalna? Vertical uprawiany jest zazwyczaj na toni wodnej, ze środków pływających. Oznacza łowienie w pionie. To najlepsze rozwiązanie, jeśli chodzi o połów ryb drapieżnych: sandaczy i sumów, które bytują w odmętach zbiorników. Wędkarze zazwyczaj ustawiają się na brzegu lub przy powierzchni akwenu. Taka pozycja znacznie zmniejsza możliwość złowienia okazałych osobników. To po prostu niemożliwe. Ryby te wolą buszowanie w otchłani zbiornika, gdzie mają doskonałe warunki do polowania na sielawy, leszcze, płocie czy pstrągi. Dlatego świetną alternatywą jest metoda wertykalna, zwana również vertical jiggingiem, która daje wysoką skuteczność w połowie osobników żyjących w okolicach dna.
Wielu wędkarzy zastanawia się, czy łowienie metodą wertykalną jest legalne w naszym kraju. W ustawie o rybactwie śródlądowym można spotkać się z zapisem, który mówi o tym, że szarpakowanie, czyli opuszczanie i podnoszenie przynęty w sposób ciągły jest niezgodne z prawem (jest dozwolone jedynie w przypadku wędkarstwa podlodowego). To typowa technika kłusownicza. Trzeba jednak zaznaczyć, że vertical nie polega na nieustannym wkładaniu i wyciąganiu przynęty z wody. Wręcz przeciwnie. W metodzie tej kluczowe jest zachowanie delikatnych i powolnych ruchów. Ważne jest ponadto stosowanie częstych pauz. Jak więc widać, metody te, choć na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, diametralnie się różnią.
Najlepsza wędka do metody wertykalnej to krótkie wędzisko o długości 1,5–2,1 m. Wybierz model o wrażliwej akcji, dzięki czemu dobrze poczujesz każdy ruch przynęty. Taki kij jest nie tylko skuteczny, lecz także wygodny, znacznie mniej męczy rękę podczas kilkugodzinnego połowu. Vertical stosuje się w przypadku dużych, walecznych i zrywnych ryb, dlatego musisz wyposażyć się w solidny kołowrotek o dużej pojemności szpuli. Taki, który poradzi sobie z potężnymi osobnikami.
Kolejna kwestia to wybór linki wędkarskiej. Tutaj możesz zdecydować się na dowolne rozwiązanie. Można jednak spotkać się z opiniami, że plecionka jest lepszą opcją od żyłki, ponieważ ma lepszą czujność i mniejszy stretch. W metodzie wertykalnej stosuje się ponadto główki jigowe, które ułatwiają utrzymanie przynęty w pozycji pionowej. Ich waga powinna być dopasowana do głębokości i prądu wody w danym akwenie. Ostatnia kwestia to przynęty. W verticalu używa się specjalnych zaprojektowanych akcesoriów, takich jak: jaskółki, rippery, cykady, woblery, twisterki, jig heady, gumowe węże. Zwróć uwagę również na kolor wybranej przynęty. W mętnej wodzie o niewielkiej przejrzystości świetnie sprawdzają się jasne i jaskrawe gumy, np. wszelkiego rodzaju „fire tigery”. W przejrzystym akwenie wystarczą przynęty o stonowanych kolorach: oliwkowym czy herbacianym.
W wyposażeniu każdego spinningisty wertykalnego nie może zabraknąć echosondy. Urządzenie znacznie ułatwia namierzenie ryb pływających blisko dna, czyli osobników, na których najbardziej nam zależy. W momencie wykrycia ryby, wędkarz może wykonać odpowiedni ruch wędką, by zachęcić i zahaczyć zdobycz. Pamiętaj, że vertical wymaga dużego skupienia i czułości. Możesz wspierać się różnymi sprzętami, ale nic nie zastąpi uważności.
Łowienie metodą wertykalną nie jest trudnym zadaniem. Wymaga dużej dozy cierpliwości i skupienia. Musisz przede wszystkim wybrać odpowiedni akwen. Wyszukaj zbiornik, w którym żyje mnóstwo sandaczy i sumów. Są to zwykle głębokie jeziora czy rzeki. Ryby w nich ukrywają się w zagłębieniach, zatoczkach lub w podwodnych skałach. Wcześniejsze poznanie topografii akwenu jest więc kluczowe do osiągnięcia satysfakcjonujących sukcesów.
Kiedy już znajdziesz odpowiedni zbiornik, zlokalizuj prawdopodobne miejsce występowania ryb. Najlepsze rezultaty osiągniesz, łowiąc z powierzchni wody, z łodzi. Pozostając na brzegu, możesz znacznie ograniczyć prawdopodobieństwo udanych łowów. Zastosuj echosondę, a następnie sięgnij po wędkę. Zamontuj przynętę i wrzuć ją do wody, na samo dno. Pamiętaj, aby przez cały ten czas utrzymywać pozycję pionową. W kolejnym kroku bardzo delikatnymi i powolnymi ruchami, unieś przynętę nad dno, a potem ją opuść. Proces ten należy powtarzać kilkakrotnie. Podczas wpuszczania i wyciągania przynęty, naśladuj naturalne ruchy ryb.
Vertical to metoda, która z pewnością będzie zdobywać coraz większą popularność w kolejnych latach. Trzeba przyznać, że jest to sposób łowienia, który wykazuje naprawdę wysoką skuteczność, zwłaszcza jeśli chodzi o duże, drapieżne i przebiegłe sandacze oraz sumy. Vertical wymaga dużego skupienia i cierpliwości. Zachowanie uważności naprawdę się opłaca. Wystarczy przejrzeć zdobycze osób, które stosują tę technikę od lat. Oczywiście trzeba również wyposażyć się w odpowiedni sprzęt, a przede wszystkim dopasować przynęty względem mętności wody.
Wędkarze cenią vertical za emocje i wyzwania, jakie przed nimi stawia. To wyjątkowe doświadczenie i odmiana względem popularnie wykorzystywanych technik. Czy warto spróbować metody wertykalnej? Odpowiedź na to pytanie brzmi: jak najbardziej tak! Przekonaj się sam, jak wiele możesz zyskać, dzięki vertical jiggingowi.
Wykorzystujemy pliki cookies
W celu prawidłowej obsługi Strony oraz do celów statystycznych, a jeżeli wyrazisz na to zgodę również w celu personalizacji reklam, remarketingu oraz retargetingu. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej przeczytaj koniecznie politykę prywatności i plików cookies.
Więcej informacji
W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookies prosimy o kontakt.
Skomentuj